Endodoncia, nazývaná aj ako ošetrenie koreňových kanálikov, je zákrok, ktorý sa vykonáva pri zápale zubnej drene alebo zápale zubného lôžka s cieľom vyčistiť kanálik od zapálených tkanív a baktérií.

Zapálenú alebo infikovanú zubnú dreň môže spôsobiť kaz, keď sa zub začne štiepať, praskať, rôzne poranenia zubu, alebo dokonca nepretržité zubné zákroky na zube. Liečba koreňových kanálikov je ľahko uskutočniteľnou a dokonca praktickou metódou záchrany zuba. Je to často jediná možnosť záchrany zuba pred vytiahnutím – extrakciou a zároveň zabraňuje šíreniu infekcií a baktérií zo zapáleného zuba do tela a následne ďalším možným zdravotným komplikáciám.

Účelom endodoncie je eliminovať bolesť, citlivosť alebo nepohodlie, a zároveň udržať zub v ústach pacienta. Ak bude liečba úspešná, ochráni vaše celkové zdravie, pretože neošetrená zubná infekcia môže viesť k nebezpečnejším problémom, ako sú abscesy alebo dokonca sepsa.

Hlavným cieľom liečby koreňových kanálikov je záchrana prirodzeného zuba, čo je vždy výhodnejšie ako jeho vytrhnutie. Aj keď existujú rôzne spôsoby, ako účinne a esteticky nahradiť chýbajúci zub, mala by to byť vždy posledná možnosť, ktorú si zubný lekár vyberie. Extrakcia zuba sa zvolí, až keď bude zrejmé, že zub už nie je možné zachrániť. Odumretý prírodný zub ponúka v ústach oproti umelej náhrade výhody. Môže napríklad pomôcť ukotviť ďalšie susedné zuby. Môže byť tiež potrebný pri nastavovaní mostíka, kde je medzi dvoma prírodnými zubami pripevnený umelý zub.

Vstupná prehliadka zdarma

Registráciu a vstupnú prehliadku u nás máte zdarma. Stačí si zarezervovať svoj termín.

alebo nám zavolajte

Ako prebieha endodoncia?

Endodontické ošetrenie prebieha v niekoľkých sedeniach:

1. Počas prvej návštevy zubného lekára prebehne lokalizácia dreňovej dutiny, jej sprístupnenie a následné odstránenie zapálenej zubnej drene alebo jej zvyškov z dutiny a koreňových kanálikov. Následne prebieha čistenie zubných kanálikov, kedy sú koreňové kanáliky mechanicky a chemicky vyčistené. Potom sa aplikuje hojivá vložka a zub sa pomocou dočasnej výplne uzatvorí na dobu potrebnú na preliečenie zápalu.

2. Na druhom sedení sú koreňové kanáliky opätovne mechanicky a chemicky vyčistené a vyplnené.

3. Na poslednom sedení sa vykoná výplňová terapia chýbajúceho zubného tkaniva a zub sa uzavrie.

Pozrite si video, ako prebieha liečba koreňových kanálikov

Bolesť zuba po endodoncii a možné komplikácie

V niektorých prípadoch môže nastať situácia, kedy zub neznesie uzáver v dôsledku čoho pacient pociťuje bolesť. Niekedy sa zase bolesť môže vrátiť až po niekoľkých dňoch od ukončenia liečby. V takýchto prípadoch je potrebné zub opätovne otvoriť a zopakovať čistenie koreňových kanálikov a zopakovať proces dočasného uzatvorenia zubu.

Medzi najčastejšie príčiny bolesti po endodontickom ošetrení patrí zápal pretrvávajúci aj po vyčistení koreňových kanálikov. Takýto zápal po endodoncii je prejavom neschopnosti imunitného systému poradiť si so zápalom. V takýchto prípadoch endodonciu opakujeme, prípadne odporúčame pacientovi podstúpiť mikroskopickú endodonciu. V najhoršom prípade, keď zápal neustupuje, naopak sa zväčšuje, musíme pristúpiť k extrakcii zubu.

Ďalším dôvodom pretrvávajúcej bolesti môže byť existencia ďalšieho kanálika v ošetrovanom zube, ktorý nie je možné vidieť voľným okom. V takomto prípade musí pacient podstúpiť mikroskopickú endodonciu.

Menej častou príčinou bolesti po liečbe koreňových kanálikov je vertikálne zlomenie zubu v dôsledku oslabenia zubu pre nedostatok jeho výživy. Takáto zlomenina býva hlboká a spôsobuje pohyb častí zuba, ktoré iritujú jeho okolie a spôsobujú bolesť. V takomto prípade musíme zub extrahovať.

Aktuálne ceny endodoncie môžete nájsť v našom cenníku. Cena sa líši v závislosti od aktuálnej situácie pacienta a požadovaného postupu. Presné ceny za ošetrenie sa stanovia po konzultácii, ktorú si môžete nezáväzne objednať telefonicky, mailom alebo vyplnením formulára nižšie.

Aj napriek tomu, že je zub mŕtvy, môže v jeho zubnej dreni vzniknúť zápal. Tento zápal sa môže rozšíriť až za koreňový hrot zubu, pričom v tomto prípade pacient pociťuje bolesť. Je to z dôvodu, že hoci je samotný zub mŕtvy, jeho okolie je živé a schopné prenášať nervové impulzy.

Po endodoncii sa obvykle odporúča nejesť 2 až 3 hodiny a nasledujúce dni ošetrený zub šetriť a žuvať na opačnej strane.

Výskyt bolesti krátko po vykonaní endodontického ošetrenia je bežným príznakom a dôsledkom vykonanej procedúry. Lekára je potrebné vyhľadať až v prípade, ak bolesť po niekoľkých dňoch od ošetrenia neustúpi alebo ak sa bolesť objaví s dlhším odstupom od ošetrenia.

V obvyklých prípadoch sú potrebné 3 sedenia, a to v nasledujúcej postupnosti. Na prvom sedení sa lokalizuje dreňová dutina a prevedie sa jej mechanické a chemické čistenie a jej následné dočasné uzatvorenie. Počas druhého sedenia sa rozšíria kanáliky ošetrovaného zuba a následne prebehne ich vyplnenie. Na poslednom sedení sa vykoná výplňová terapia chýbajúceho zubného tkaniva a zub sa uzavrie.

Existujú prípady, v ktorých si liečba vyžiada viac než 3 sedenia, a to najmä v prípadoch výskytu odolného zápalu. V týchto prípadoch sa môže zvážiť ošetrenie pacienta prostredníctvom mikroskopickej endodoncie, prípadne sa zvážia celkové šance na záchranu zuba.

Po ukončení endodontickej liečby sa zub stáva mŕtvym a už nie je zásobovaný živinami. Z tohto dôvodu sa zub stáva krehkejším a v dôsledku tohto oslabenia sa stáva náchylnejším na zlomenie. Preto je nevyhnutné tento zub šetriť a nadmerne ho nezaťažovať.

Napíšte nám

Nechajte nám telefónne číslo alebo email,
kontaktujeme vás
Polia označené * sú povinné
Vyhlásenie o spracovaní osobných údajov
Podmienky a záruky poskytovania zdravotnej starostlivosti
Ďakujeme za odoslanie formulára. Náš tím Vás bude kontaktovať do 24 hodín počas pracovných dní.
alebo nám zavolajte

Otváracie hodiny